rss

Tuesday, January 19, 2010

Tool Untuk Mengira Jumlah Huruf Dalam Post Blogger

/hihi Salam dan hello semua...apakhabar hari ini? Harap sentiasa sihat dan ceria selalu. Berbalik kepada tujuan post saya hari ini, pernah tidak anda semua menggunakan tool yang boleh mengira jumlah perkataan atau huruf dalam post blogger, secara automatik? Saya rasa wordpress ada plugin ini. Tapi tiada bagi platform blogger...

Jadi saya terus cuba mencari di pelusuk google dan yahoo namun tiada jawapan yang memuaskan. Semua yang saya jumpa pelik belaka untuk blogger..huahua. Akhirnya saya terjumpa satu kod / script ini. Cuba taip dalam kotak di bawah,ia akan secara automatik mengira :


credit to mr.hokya for this code /script.

* Saya rasa ini sahaja tool yang memuaskan setakat ini... ( walaupun agak manual cara penggunaanya ).
* Jika anda ingin mengubah kod di atas kepada lebih baik,ya silakan...hehe
- Untuk mengira jumlah huruf dalam post blogger anda,copy dan paste post anda ke dalam kotak di atas,tekan ENTER.

Kalau kengkawan semua berminat untuk menggunakan tool ini sila lihat kod dibawah :


<textarea id="kolom" cols="100%" rows="20"></textarea>
<div id="huruf"></div>
<script>
kolom = document.getElementById("kolom");
huruf = document.getElementById("huruf");
huruf.innerHTML = 0;
kolom.onkeyup = function () {
huruf.innerHTML = kolom.value.length;
}
</script>
* Tukar tulisan warna merah di atas mengikut kehendak dan kesesuaian anda.

Anda semua boleh salin kod ini ke blog anda,jika berminak k.../wahaha
Saya rasa ini sahaja untuk hari ini,saya akan cuba usahakan yang automatik plak lepas ini.

Sekian sahaja,jika ada sebarang pertanyaan berkaitan sila tinggalkan komen anda. Wasalam...
* Kod Dah Update *

Word Count : 2081
Image Count : 0


Comments :

Comment 1
Rezza.Azzer said...
in 

/wahaha


Post a Comment

* You can leave some comment here. No spam please!
** Allowed HTML Tags : (b),(i),(a)

 
How To Create Blog On Blogger
How To Purchase Domain Name On Blogger
How To Change Template On Blogger